Werkendam Maritime Industries (WMI): het cluster van 40 bedrijven die dankzij samenhang en samenwerking alles op het maritieme vlak aan boord hebben én aan boord kunnen brengen. In Werkendam (gemeente Altena) zijn onlangs twee ‘Den Bosch Maxen’ opgeleverd.

De schepen, bestemd voor BCTN & Nedcargo, zijn gebouwd door Concordia Damen. Zij zijn afgebouwd door CCM3 in samenwerking met verschillende leden van Werkendam Maritime Industries en de Innovated Groep.
De schepen zijn speciaal ontworpen voor de vaart van en naar Den Bosch. De schepen zijn 90 meter lang en 11,50 meter breed. Ze passen precies in Sluis Engelen in het Diezekanaal, die maatgevend is voor de vaart naar de Bossche containerterminal. Dankzij het speciale ontwerp kunnen de Den Bosch Max Blauw en Groen ieder 132 TEU meenemen.

Transitie naar electrisch varen

Nu varen de schepen nog diesel-elektrisch, maar zij kunnen eenvoudig overschakelen op batterijen. De ambitie is dat dit in eind 2021 gaat gebeuren; BCTN is nauw betrokken bij Zero Emission Services (ZES), het consortium dat werkt aan een concept met verwisselbare batterijcontainers en laadstations.

Nu varen de schepen nog diesel-elektrisch, maar zij kunnen eenvoudig overschakelen op batterijen. De ambitie is dat dit in eind 2021 gaat gebeuren; BCTN is nauw betrokken bij Zero Emission Services (ZES), het consortium dat werkt aan een concept met verwisselbare batterijcontainers en laadstations.

Bekijk hieronder een filmpje over de Den Bosch Max Groen!!

Het ultieme maintenance-doel: 100% beschikbaarheid en een oneindige levensduur.