Fokker Techniek in Hoogerheide en Fokker Services in Hoofddorp, die vliegtuigen onderhouden en ombouwen respectievelijk aerospace componenten onderhouden en distribueren, kregen per 1 april een nieuwe eigenaar.

De Nederlandse investeerder Panta Holdings nam de twee bedrijven over van het Britse concern GKN Aerospace.
In 1996 ging vliegtuigbouwer Fokker failliet. De doorgestarte bedrijfsonderdelen wisselden daarna regelmatig, maar altijd gezamenlijk, van eigenaar. Fokker Services en – Techniek zijn nu losgemaakt van de Fokker Technologies-familie, die verder volledig uit maakbedrijven bestaat. Beide bedrijven zijn nu weer in Nederlandse handen.

280 West-Brabantse werknemers

Fokker Techniek in de gemeente Woensdrecht heeft 280 werknemers op Aviolanda Aerospace. Deze locatie op  Vliegbasis Woensdrecht wordt dé innovatiehub voor aerospace marktontwikkeling, -onderhoud en -kennisuitwisseling. 

Panta neemt ook de cao en het sociaal plan over en het bedrijf mag de naam Fokker en het logo tot in de eeuwigheid blijven gebruiken.

Fokker

Widebody vliegtuigen

Behalve Fokker-toestellen en de Airbus A320 en Boeing 737 familie, kan Fokker Techniek in Hoogerheide ook grotere intercontinentale widebody’s (met niet één maar twee gangpaden) onderhouden en aanpassen. Het bedrijf heeft al een aantal Airbus A330 widebody’s onder handen gehad, maar zelfs in de grootste hal op Aviolanda past dit type vliegtuig niet helemaal. De nieuwe eigenaar gaat het al bestaande bouwplan voor een grotere hangaar samen met Aviolanda Aerospace onderzoeken en zal de widebody-strategie van Fokker Techniek continueren.

Nieuw regeringsvliegtuig

Fokker doet  in Hoogerheide behalve onderhoud ook aan VIP-conversies: zo richtten ze in 2018 een Boeing 737 Business Jet in als het nieuwe regeringsvliegtuig voor kabinet en koningshuis.

Beide Fokker bedrijven blijven ook onder Panta Holdings nauw samenwerken en zullen gezamenlijk worden geleid door Roland van Dijk en Menzo van der Beek. Bekabelingsspecialist Fokker Elmo, die eveneens huist op Aviolanda, blijft onder de vleugels van GKN Aerospace.

Lees het officiële persbericht over de wisseling van eigenaar hier

Het ultieme maintenance-doel: 100% beschikbaarheid en een oneindige levensduur.